نحوه کار اجزای مهم خودرو

۱۱ بازديد

خودرو از مجموعه ای از اجزای مختلف تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد و ایمنی ان ایفا می کنند. این اجزا به طور هماهنگ و یکپارچه با یکدیگر کار می کنند تا عملکرد کلی خودرو را تضمین کنند. در اینجا به چگونگی همکاری  برخی از این اجزا با یکدیگر اشاره می شود.

موتور

موتور قلب تپنده خودرو است که با سوخت و هوا انرژی مورد نیاز را تامین می کند. نحوه کار موتور در خودرو به این صورت است که ابتدا سیستم سوخت رسانی شامل باک، پمپ بنزین از باک به موتور پمپاژ می شود در مرحله بعد جرقه الکتریکی توسط شمع ها ایجاد می شود تا سوخت را داخل سیلندر ها اتش بزند سوخت اتش گرفه در داخل سیلندرها منبسط شده و  پیستون ها را به حرکت در می اورد. حرکت رفت و برگشتی پیستون ها توسط میل لنگ به حرکت چرخشی تبدیل می شود. حرکت چرخشی میل لنگ توسط گیربکس به چرخ ها منتقل می شود. حرارت تولید شده توسط موتور توسط سیستم خنک کننده کنترل میشود.روغن موتور قطعات متحرک را روغن کاری می کند تا از سایش و گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. این فرایند به طور مداوم وبا هماهنگی سایر سیستم های خودرو انجام می شود تا موتور به طور موثر و کارامد کار کند. گیربکس

یکی دیگر از اجزای اصلی و مهم در سیستم انتقال قدرت خودرو گیربکس است. گیر بکس وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ های خودرو را بر عهده دارد. گیربکس شامل چندین دنده با اندازه های متفاوت است که به صورت محوری در کنار هم قرار گرفته اند. این دنده ها به وسیله محورها و بلبرینگ به هم متصل هستند. در واقع بلبرینگ خودرویی در گیربکس به منظور چرخش محورهای انتقال قدرت به کار می رود. گیر بکس همچنین دارای کلاچ وسیستم انتخاب دنده است. هنگام حرکت خودرو، موتور قدرت خود را به گیربکس منتقل می کند، با انتخاب دنده مناسب توسط راننده دنده های گیربکس به گونه ای درگیر می شوند که قدرت موتور به چرخ ها منتقل شود. این انتقال قدرت با تغییر دنده ها و نسبت های دنده ای مختلف صورت می گیرد و این امکان را به راننده می دهد که با توجه به شرایط رانندگی(سرعت، شتاب، سربالایی و ...) دنده مانسب را انتخاب کند. گیربکس نقش بسیار مهمی در عملکرد وکارایی خودرو دارد وباید به طور مرتب سرویس و نگهداری شود.

سیستم ترمز

سیستم ترمز موتور در خودرو ها نقش مهمی در کنترل و ایمنی خودرو ایفا می کند. این سیستم با استفاده از یک ژنراتور الکتریکی که به موتور متصل است، عمل ترمز گیری را انجام می دهد. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، جریان الکتریکی به ژنراتور وارد می شود. این ژنراتور، گشتاور(همان نیرو است، منتها نیرویی که چیزی را به صورت دایره ای به چرخش در می اورد) ترمزی، سرعت چرخش موتور را کاهش می دهد و در نتیجه، خودرو کند می شود. سیستم ترمز موتور همچنین می تواند به عنوان یک سیستم کمکی برای ترمزهای اصلی خودرو عمل کند. در مواقعی که ترمزهای اصلی ناکارامد باشند، سیستم ترمز موتور می تواند به عنوان یک ترمز اضطراری عمل کند و از وقوع تصادف جلوگیری کند. این سیستم به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده، عمل ترمزگیری را انجام می دهد. این ویژگی باعث افزایش ایمنی وکنترل خودرو در شرایط اضطراری می شود.

سیستم فرمان

سیستم فرمان خودرو نقش حیاتی در کنترل و هدایت خودرو ایفا می کند. این سیستم به راننده امکان می دهد تا با اعمال نیرو بر روی فرمان، مسیر حرکت خودرو را تغییر دهد. سیستم فرمان خوردو معمولا از چندین بخش اصلی تشکیل شده است. بخش فرمان که توسط راننده چرخانده می شود و نیروی لازم برای هدایت خودرو را ایجاد می کند.بخش مکانیز انتقال حرکت، نیروی اعمال شده بر روی فرمان را به چرخ های جلو منتقل می کند. این مکانیز معمولا شامل میل های فرمان، جعبه فرمان و اهرم های متصل به چرخ ها است.

در برخی خودرو ها، سیستم فرمان به صورت هیدرولیکی یا الکتریکی کمک رسان است. این سیستم ها نیروی اضافی را به مکانیزم انتقال حرکت اعمال می کنند و باعث کاهش نیروی لازم برای چرخاندن فرمان می شوند. سیستم فرمان باید دارای ویژگی هایی مانند دقت، پاسخگویی سریع و ایمنی باشد تا راننده بتواند خودرو را به راحتی کنترل کند. همچنین این سیستم باید در برابر شرایط محیطی مانند ضربه، لرزش و خوردگی مقاوم باشد. توسعه و بهبود سیستم فرمان خودرو همواره یکی از اولویت های مهم در صنعت خودروسازی است تا ایمنی و کنترل پذیری خودرو ها افزایش یابد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.