دوربین های مداربسته Bullet در مقابل Dome

۱۱ بازديد

در حوزه فناوری نظارت، انتخاب بین دوربین‌های مداربستهBullet (بولت یا گلوله ای) و Dome (دام یا گنبدی) نقشی اساسی در شکل‌دهی زیرساخت امنیتی مشاغل، خانه‌ها و فضاهای عمومی دارد. درک تفاوت بین این دو نوع دوربین برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مناسب ترین راه حل های نظارت که یکی از مهم ترین آنها خرید دوربین مداربسته مناسب می باشد، ضروری است.

در این راهنمای جامع به بررسی تمایز بین دوربین ‌های مداربسته بولت و دام می‌پردازیم و ویژگی‌ها، کاربردها و مزایای منحصر به ‌فرد آن‌ها را روشن می‌کنیم. برای این منظور، ابتدا ویژگی های هر نوع دوربین را شرح می دهیم؛ لازم به توضیح است که تقریبا همه برندهای معتبر دوربین مدار بسته، طیف گسترده ای از دوربین مداربسته های دام و بالت را تولید کرده و می‌فروشند؛ این دوربین ها در ویژگی های متعددی با یک دیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال برند دوربین مداربسته داهوا به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان تجهیزات امنیتی، سبد کاملی از محصولات 10 ها نوع دوربین بالت ارائه کرده است که در ویژگی های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما به نظر می رسد برای انتخاب دوربین مداربسته لازم است ابتدا نوع دام یا بالت دوربین را مهم تر از دیگر ویژگی ها مشخص کنید؛ بنابراین این مقاله را تا انتها بخوانید.

دوربین های مدار بسته بولت یا بالت

دوربین های مداربسته Bullet با طراحی استوانه ای و گلوله مانند خود مشخص شده و معمولاً بر روی دیوارها یا سقف ها نصب می شوند. این دوربین‌ها با شکل کشیده‌شان که اغلب شبیه یک گلوله هستند، به راحتی قابل شناسایی بوده و همین موضوع، دلیل نام گذاری آنها شده است. یکی از مزیت های کلیدی دوربین های گلوله ای یا همان بالت، حضور آشکار آنها است که به عنوان یک بازدارنده بصری برای مزاحمان و خرابکاران احتمالی عمل می کند؛ البته شاید این موضوع برای برخی کاربردها و شرایط، موضوع مثبتی نباشد، ولی در اکثر مواقع ترجیح بر این است که خود نصب دوربین مداربسته و حضور آن، از وقوع جرم جلوگیری کند.

ویژگی های اصلی دوربین مداربسته بالت

دوربین های مداربسته Bullet به دلیل ساختار مقاوم در برابر آب و هوای نامناسب و گرد و غبار برای نظارت بر فضای باز بسیار مناسب هستند. برای کاربردهایی چون نظارت بر پارکینگ ها، نمای بیرونی ساختمان ها و سایر فضاهای باز، دوربین های نوع بالت انتخاب صحیحی هستند. طراحی این دوربین ها برای مناطق بیرونی سبب شده است که اغلب دوربین‌ های بولت از مناظر دیگری نیز پیشرفته باشند؛ قابلیت ‌هایی همچون زوم قدرتمند و دید در شب مادون قرمز دوربرد یا سایر فناوری های دید در شب قوی موجب شده تا این دوربین های مدار بسته در ثبت فیلم ‌های واضح در مناطق وسیع، حتی در شرایط کم نور عالی باشند.

دوربین های مدار بسته Dome یا گنبدی

از سوی دیگر، دوربین‌های مداربسته Dome با محفظه فشرده و کوچک گنبدی شکل خود مشخص می‌شوند که عموما جهتی را که دوربین در آن قرار گرفته است، پنهان می‌کند. این طراحی محتاطانه، دوربین‌های گنبدی را کمتر به چشم می‌آورد و در نتیجه کمتر در معرض دستکاری یا خرابکاری قرار می‌گیرند که آنها را به گزینه‌ای عالی برای نظارت بر فضای داخلی در فروشگاه‌ها، دفاتر و سایر محیط‌های تجاری تبدیل می‌کند. این دوربین ها بر روی سقف نصب می شوند که به همین علت به آنها دوربین سقفی نیز می گویند. دوربین های اسپیددام و PTZ هم با وجود تفاوت در فناوری، به عنوان زیر مجموعه های دوربین دام شناخته می شوند.

ویژگی های دوربین مدار بسته گنبدی

دوربین‌های Dome میدان دید وسیعی را ارائه می‌دهند و به دلیل طراحی ظریف ظاهری خود، گزینه مناسب تری برای فضاهای داخلی هستند؛ هر چند که در فضاهای بیرونی نیز می توانند عملکرد خوبی ارائه دهند.دوربین‌های گنبدی با ظاهر نامحسوس و امکان نصب در فضاهای متنوع، برای بسیاری از کاربردهایی که هم زیبایی‌شناسی و هم امنیت در آنها اهمیت دارد، مناسب هستند. به علت نصب در فضای داخلی، قابلیتی همچون ضبط صدا در این دوربین ها اهمیت بیشتری دارد.

تفاوت ها اصلی دوربین های دام و بالت

تمایز بین دوربین‌های مداربسته بالت و گنبدی فراتر از ظاهر فیزیکی آن‌ها است و جنبه‌های مختلف عملکردی و مزایای خاص کاربرد را در بر می‌گیرد. دوربین‌های بولت به دلیل اثر بازدارندگی قابل مشاهده، دید دوربرد و عملکرد قوی در فضای باز مورد توجه قرار می‌گیرند، در حالی که دوربین‌های گنبدی در نظارت دقیق داخل ساختمان، موقعیت‌یابی انعطاف‌پذیر و طراحی مقاوم در برابر دستکاری، برتری دارند.

از نقطه نظر فنی، دوربین‌های بالت معمولاً دارای فواصل کانونی طولانی‌تر و قابلیت‌های زوم قدرتمند هستند که آنها را برای گرفتن سوژه‌های دور با وضوح بالا ایده‌آل می‌سازد. از سوی دیگر، دوربین‌های گنبدی به دلیل پوشش زاویه باز و عملکرد انعطاف‌پذیر ارزشمند هستند که امکان نظارت جامع بر فضاهای داخلی زیادی را فراهم می‌کند.

نتیجه گیری؛ دوربین دام یا گنبدی؟

در نتیجه، انتخاب بین دوربین‌های مداربسته گلوله و گنبدی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله الزامات نظارتی خاص، شرایط محیطی، ملاحظات زیبایی‌شناختی و ترجیحات عملکردی. با درک ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد هر دو نوع دوربین، مشاغل و افراد می توانند تصمیمات آگاهانه ای برای تقویت زیرساخت امنیتی خود و تضمین پوشش نظارتی جامع اتخاذ کنند.

در ساده ترین جواب می توان گفت برای فضای بیرونی، دوربین مدرابسته بالت و برای فضای داخلی، دوربین دام یا سقفی و یا بالت تهیه کنید؛ البته این اولین فاکتوری است که باید درنظر بگیرید. برای انتخاب دوربین مداربسته مناسب، شرایط فضا و بودجه شما مهم است که فاکتور های دیگری همچون کیفیت تصویر، فناوری تحت شبکه یا آنالوگ، امکان ضبط صدا، قیمت، نوع دید در شب دوربین مداربسته، زاویه دید، قابلیت های ویژه هوش مصنوعی، برند مناسب و … را هم در نظر بگیرید.

منبع: خودنویس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.